Indera manusia itu berfungsi menyerap realiti eksternal, yang kemudian menjadi bahagian dari perkara dalaman yang berpengaruh terhadap tingkah laku. Tetapi faktor eksternal bukan satu-satunya hal yang memainkan peranan dalam pembentukan peribadi.
Namun keperibadian itu juga dibentuk oleh faktor internal, yang sudah ada sejak semula jadi atau terbentuk melalui faktor internal sebelumnya. Bahkan unsur ini yang terpenting dalam pembentukan peribadi dan tingkah laku, kerana ia yang mendorong sehingga manusia berperilaku sesuai dengan dorongan tersebut. Secara jasad, dorongan itu memang bersifat biologi seperti kekuatan al-bā’ ithah al-shahwāniyyah. Tetapi secara non-jasad, terdapat pula dorongan internal yang tidak dapat ditafsirkan dan dilihat dari sudut biologi sahaja.Indera batin
menangkap gambar yang ditangkap oleh indera zahir dari suatu objek material
setelah disampaikan kepadanya. Hal ini dilakukan oleh al-ḥiss al-mushtarik,
iaitu daya yang terletak pada rongga pertama otak. Kekuatan ini dapat menerima
semua gambar yang terlukis pada indera zahir yang lima (al-ḥawās al-khamsah)
yang disampaikan kepadanya (Ibn Sina 1952). Gambar yang ditangkap dan diterima
oleh alḥiss al-mushtarik itu kemudian disimpan atau dijaga. Hal ini dilakukan
oleh khayāl dan musawwirah. Ia juga merupakan suatu kekuatan yang berpusat di
otak. Gambar yang disimpannya itu tetap berada padanya, walaupun materi yang
diamati (al-maḥsūsāt) sudah tidak ada lagi (Ibn Sina 1952).
Selain daripada
menangkap gambar dan makna, indera batin ini dapat pula melakukan analisis
terhadap makna dan gambaran (sūrah) yang diserap; ia mengatur atau membezakan
makna dan gambar antara suatu bahagian dengan bahagian yang lain. Ia juga
melakukan perincian, sehingga dengan demikian ia menyerap dan bertindak ke atas
hal-hal yang diserapnya (Ibn Sina 1952). Hal ini dilakukan oleh indera
al-mutakhayyilah, bagi binatang, dan al-mufakkirah bagi manusia. Hal-hal yang
diserap oleh indera almufakkirah lebih lanjut ditafsirkan dan dianlisis, yang
pada akhirnya menghasilkan makna lain yang tidak ada pada benda-benda yang
dicapai oleh indera tersebut, seperti lari dari serigala; ia merupakan suatu
ketetapan yang diambil dari gambaran dan makna yang ditangkap oleh indera
sebelumnya. Kegiatan ini dilakukan oleh indera al-wahmiyyah. Akhirnya,
makna-makna yang ditangkap oleh indera al-wahmiyyah ini disimpan oleh indera
al-ḥāfiẓah al-dhākirah. Hubungan antara al-ḥāfiẓah – sebagai penyimpan –
dengan al-wahmiyyah, sebagai penyerap makna, adalah sama dengan hubungan antara
khayāl dengan indera zahir (Ibn Sina 19525).
INDERA MANUSIA DALAM PERSPEKTIF AL-QURAN
Istilah yang
digunakan oleh al-Quran yang boleh diertikan kepada indera adalah al-hiss dan
idrāk. Kata al-hiss, dalam al-Quran, diulang 6 kali, dan idrak dalam pelbagai bentuk
kata terulang pula 12 kali. Indera, sebagai alat pencerap pada diri manusia,
dalam perspektif al-Quran tidak hanya terbatas pada indera zahir sahaja tetapi
masih ada indera lainnya. Secara umum, indera manusia dalam perspektif al-Quran
dapat dikategorikan kepada tiga jenis, iaitu indera zahir, indera batin, dan
indera kalbu.
Indera Zahir
Indera zahir
adalah daya pencerap yang berada di bahagian luar fizik manusia. Ia disebut
dengan indera zahir, kerana ia dapat dilihat dengan terang dan jelas. Perbincangan
alQuran mengenai indera, sebagai alat bagi manusia untuk mencerap informasi
yang ada di luar dirinya dapat digambarkan dalam beberapa istilah yang
digunakannya, iaitu al-sam` (pendengaran), al-basr (penglihatan), al-dhūq
(rasa), al-lisān (lidah), dan al-jild (kulit). Istilah-istilah ini merupakan
nama bagi alat-alat indera zahir manusia untuk mencerap informasi atau gambaran
suatu objek yang dihadapinya.
Inderah Pendengaran
Istilah yang
digunakan al-Quran dalam menyebut indera pendengaran adalah al-sam’ u. Kata
ini, dalam al-Quran, terulang 185 kali (al-Baqi; 1996) dalam pelbagai bentuk
kata (s,īghat). Al-sam`u (pendengaran) adalah suatu potensi dan kekuatan yang
diberikan Tuhan kepada manusia. Penggunaan kata al-sam` u dalam al-Quran selalu
dikaitkan dengan suara, perkataan, atau ungkapan. Tetapi tidak semua kata
al-sam`u itu dikaitkan dengan suara atau perkataan. Sebab, kata al-sam`u dalam
al-Quran juga banyak yang dinisbatkan kepada Allah, iaitu al-Samī` (Yang Maha
Mendengar). Selain dikaitkan dengan telinga, istilah al-sam`u dalam al-Quran
juga sering terkait dengan pemikiran, penalaran, dan pemahaman, bahkan
perilaku. Hal itu antara lain dapat dilihat dalam surah al-Baqarah ayat 75 yang
bermaksud: “Apakah kamu masih mengharapkan mereka akan percaya kepadamu,
padahal segolongan dari mereka mendengar firman Allah, lalu mereka mengubahnya
setelah mereka memahaminya, sedang mereka mengetahui?”
Ayat di atas
menggambarkan, bahawa apa yang difahami bersumber dari perkara yang didengar
sekalipun sikap dan perilaku tidak selalu sesuai dengan informasi yang dicerap
oleh pendengaran serta difahami. Hal itu disebabkan ada faktor lain yang
membuat orang harus menolak hasil pendengaran dan pemahamannya. Dalam ayat
disebutkan, bahawa faktor itu adalah kepentingan duniawi yang membuat Ahlul
Kitab menolak kebenaran berdasarkan fakta yang mereka dengar dan fahami
mengenai Nabi Muhammad saw.[1]
Indera Pengelihatan
Istilah yang
digunakan al-Quran untuk menggambarkan indera penglihatan adalah albasr, ra’a,
dan al-nazr. Kata al-basr ini, dalam al-Quran dengan pelbagai sīghat, terulang
150 kali. Kata ra’a dalam pelbagai shighat terulang 325 kali, sedangkan nazara
terulang 129 kali (al-Baqi 1996). Ketiga istilah ini, penggunaannya dalam
al-Quran, pada satu sisi mempunyai persamaan tetapi di sisi lain mempunyai
perbezaan yang cukup bererti. Sisi persamaannya dapat dilihat dalam
pemaknaannya sebagai indera penglihatan, iaitu penglihatan mata dan berfikir.
Sisi perbezaannya terlihat pada perluasan makna masingmasing istilah, al-basar
misalnya berkembang maknanya menjadi pandangan hati dan pemikiran serta
pemahaman. Sedangkan al-nazar dan ra’a berkembang maknanya menjadi pemikiran.
Fungsi
penglihatan ini dilaksanakan oleh mata. Al-Asfihani menjelaskan” albasru yuqālu
liljārihati al-nāzirah (kata al-basar diungkapkan untuk anggota badan yang
berfungsi melihat), iaitu mata (al-Asfahani 2000). Dalam sūrah al-A`rāf ayat
179 bermaksud: “Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahanam)
kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak
dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayatAllah) dan mereka mempunyai mata
(tetapi)tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan
mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat
Allah). Mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi.
Mereka itulah orang-orang yang lalai.”
Ayat di atas
menegaskan, bahawa indera penglihatan berpusat pada mata. Mata yang menangkap
gambar suatu objek, sehingga objek itu dapat diketahui manusia yang melihatnya.
Hal itu tergambar dalam ayat بها اليبصرون أعين لهم)
mereka punya mata tetapi tidak melihatnya). Ertinya, melihat merupakan suatu
kekuatan yang berpusat di mata. Mata menjalankan fungsinya mencerap suatu
gambar, sehingga seseorang mendapatkan informasi melalui hal yang dicerap oleh
indera penglihatan ini mengenai keadaan atau sifat sesuatu.
Indera Sentuhan
Pembicaraan
al-Quran mengenai indera sentuhan menggunakan istilah al-mass dan allams.
Al-mass digunakan al-Quran 61 kali dalam pelbagai sīghat, sedangkan kata allams
digunakan 5 kali (al-Baqi 1996). Kedua-dua kata tersebut, secara harfiah,
bererti menyentuh dengan kulit, mencampuri dan menimpa. Kulit sebagai alat
indera tidak hanya dapat mencerap dan menangkap informasi, ia juga mampu
berespons suatu rangsangan yang diberikan kepadanya. Allah berfirman dalam
al-Quran dalam surah al-Zumar ayat 23 yang bermaksud: “Allah telah menurunkan
perkataan yang paling baik (iaitu) alQuran yang serupa (mutu ayat-ayatnya) lagi
berulang-ulang, gementar kerananya kulit orang-orang yang takut kepada
Tuhannya, kemudian menjadi tenang kulit dan hati mereka di waktu mengingat
Allah. Itulah petunjuk Allah, dengan Kitab itu dia menunjuki siapa yang
dikehendaki-Nya. Dan barang siapa yang disesatkan Allah, nescaya tak ada
baginya seorang pemimpin pun”.
Ayat-ayat
al-Quran jika dibaca dan dihayati bacaannya itu dapat memberikan rangsangan
kepada kulit. Kulit pun dapat berespons bacaan itu, sehingga ia gementar kerana
takut kepada Allah. Respons kulit terhadap lantunan al-Quran tidak hanya sampai
pada gementarnya sahaja, tetapi dapat pula membuatnya tenang bersama hati untuk
berzikir kepada Allah.
Indera Rasa
Istilah yang digunakan al-Quran
dalam perbincangannya mengenai indera rasa adalah dhūq. Istilah ini, dalam
al-Qur’an terulang 53 kali. Indera rasa itu berpusat di lidah, seperti yang
tergambar dalam ayat yang menceritakan kisah Adam dan Hawa memakan buah
terlarang. Al-Quran (al-A`rāf ayat 22) bermaksud: “Tatkala keduanya telah
merasakan buah kayu itu, nampaklah bagi keduanya aurat-auratnya dan mulailah
mereka berdua menutupinya dengan daun-daun syurga”. Selain daripada al-dhūq,
perbincangan alQuran mengenai indera rasa juga menggunakan istilah al-ta`ām.
Istilah ini, dalam pelbagai bentuk kata, terulang 48 kali. Secara harfiah,
al-ta`ām bererti akala (makan) atau adhāqa (merasakan).[2]
Indera Hidu
Istilah yang berkaitan dengan hidu
itu adalah bau, orang yang menghidu akan mendapatkan informasi tentang bau.
Istilah yang digunakan berkaitan dengan bau itu adalah rīh dan raihān. Dalam
al-Quran sering terulang kata rīh tersebut, tetapi pada umumnya rīh dalam
al-Quran bermakna angin. Dari 29 kali pengulangan kata rīh baik dalam bentuk
jamak mahupun dalam bentuk mufrad, hanya satu ayat sahaja kata rīh digunakan
dalam makna bau, iaitu ayat 94 surah 12 (Yūsuf). Sedangkan kata raihān terulang
dua kali, satu di antaranya bermakna bau iaitu ayat 12 surah 55 (al-Rahmān).
Ayat 94 surah 12 yang menggunakan kata rīh dalam erti bau itu adalah: “Tatkala
kafilah itu telah ke luar (dari negeri Mesir) berkata ayah mereka:
«Sesungguhnya aku menghidu bau Yusuf, sekiranya kamu tidak menuduhku lemah akal
(tentu kamu membenarkan aku)”. Ayat ini menceritakan tentang kisah Nabi Ya`qub,
yang sudah lama kehilangan anaknya Nabi Yusuf. Pada suatu waktu, ketika kafilah
yang terdiri dari anak-anak Nabi Ya`qub keluar dari Mesir membawa baju Nabi
Yusuf menuju kampungnya tercium oleh Ya`qub bau Nabi Yusuf. Maka dia berkata;
Sesungguhnya Aku menghidu bau Yusuf (al-Khalidi t.th)
Indera Batin
Informasi yang ditangkap oleh
masing-masing indera zahir, dalam diri manusia dan binatang, tidak hanya sampai
pada alat indera itu sahaja tetapi ia juga akan masuk ke dalam bahagian lain
dari unsur keperibadian manusia tersebut, iaitu otak. Begitulah pandangan teori
psikologi konvensional mengenai indera, sebagaimana yang telah dibahaskan di
atas. Dalam al-Quran, istilah-istilah mengenai indera zahir selalu dikaitkan
dengan pemikiran, penalaran, dan pemahaman. Bahkan, terdapat banyak istilah
yang berhubungan dengan indera zahir yang diertikan sebagai penalaran dan
pemahaman. Sebagaimana yang telah dibahaskan di atas. Hal ini menunjukkan,
bahawa al-Quran juga berpandangan manusia itu memiliki indera batin, walaupun
istilah-istilah yang digunakan dalam kajian psikologi konvensional secara
langsung tidak dijumpai dalam al-Quran namun ada relevannya.
0 Komentar